Selasa, 27 Oktober 2009

MEMALI... JANGAN KAITKAN DENGAN AJARAN SESAT

MEMALI… Peristiwa bersejarah yang tersemat indah dalam diari pejuang…….
Enam laporan polis dibuat ke atas pengarang akhbar KOSMO, Zulkifli Manzor pada 26hb oktober 2009 muka surat 11 di bawah tajuk “Jangan Pandang Rendah Ajaran Sesat”.. 6 laporan polis tersebut dibuat oleh PAS kawsan baling, dewan muslimat, dewan pemuda,waris syuhada dan penduduk memali. Kebiadaban ZUL perlu diajar..

Keesokan harinya, 27hb Oktober 2009 Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah dan DPPBaling menyerahkan memo bantahan kepada ibu pejabat akhbar tersebut di Alor Setar sebagai membantah Pengarang mengaitkan peristiwa memali dengan ajaran sesat…Ketua DPPNK Ustaz Ahmad Yahya dibawa ke balai polis untuk memberikan keterangan, beliau dibebaskan jam 6 petang.

Pengarang, Zulkifli Manzor dalam tulisannya menyebutkan, …”Kemudian berlaku peristiwa memali pada 19 November 1985 yang mengorbankan 18 orang dan mencederakan berpuluh-puluh yang lain di Kampung Memali Baling Kedah. Dalam kejadian tersebut, pertempuran berlaku di antara pihak berkuasa dengan penduduk kampungyang cuba mempertahankan ketua mereka, Ibrahim Libya daripada ditahan… itu adalah catatan hitam yang menunjukkan bagaimana ajaran sesat mampu mengundang bencana dalam institusi kemasyarakatan sekiranya tidak dibendung pada peringkat awal..”

Tulisan ini sangat-sangat menyentuh hati dan perasaan rakyat khususnya kaum keluarga peristiwa memali serta penduduk Baling yang mengetahui peristiwa sebenar memali.. penulis nie pun nak ikut jejak Zam yang dahulunya pernah menimbulkan isu memali kononnya nak mengaitkan PAS dengan pengganas dan penjenayah…ditayangkan semula..dihidupkan semula fitnah yang sedang tidur….

Siapa Zulkifli Manzor yang berani mengaitkan peristiwa memali dengan ajaran sesat? Sapa bagi dia kebenaran nak keluarkan Fatwa? Kenapa dia sendiri tak jelaskan 55 ajaran sesat yang diwartakan oleh JAKIM? Kenapa nak kaitkan dengan Peristiwa Memali?...ko pun pun cakap pandai je ZUL, aku ada la buku JAKIm tu, ko kira pun salah, jakim keluarkan 58 ciri2 ajaran sesat, yang ko sebut 55 apasal..yang tiga lagi tu letak kat mana..termasuk ko skali ke….

PAS akur dengan beberapa keputusan yang dibuat oleh Kerajaan berkaitan isu Memali diantaranya..larangan mengadakan ulangtahun memperingati peristiwa Memali.. sejak larangan tersebut dikeluarkan, PAS akur dengan keputusan serta berserah kepada Allah untuk menghukum kepada orang yang melakukan kezaliman terhadap keluarga peristiwa memali..

Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Allah melaknat sesiapa yangmengerakkan Fitnah yang sedang Tidur”. Hadis ni pernah dibaca oleh Ustaz Fadhil Noor dalam parlimen sewaktu zam melalui kementerian penerangan menayangkan semula peristiwa memali nak kaitkan dengan keganasan..sudah dijelaskan panjang lebar oleh al Marhum.. tapi jenis penulis upahan UmnGok nie tak serik2 tak faham2..macam orang tak sekolah..oleh sebab itu aku setuju sangat dengan tindakan DPPBaling mengadakan solat hajat dan qunut nazilah kepada sesiapa yang memfitnah peristiwa memali malam jumaat ni di Madrasah Islahiah Memali..pakat pi ramai2..kita mengadu pada Allah untuk menghukum mereka…

Aku nak jelaskan yang disebut Jakim dalam bukunya “Penjelasan Terhadap 58 ciri2 Ajaran Sesat di Malaysia”, pengarangnya ialah Haji Abdul Hamid @ Yusiff Bin Yunus..antaranya…
1. Mempercayai bahawa semua agama adalah sama
2. Memansuhkan Syariat islam dan membuat syariat baru.
3. Menghalalkan apa2 yang diharamkan Allah


Itu sebahagian sahaja yang aku sebut..takat 3 tu pun akau rasa kita semua dah tau sapa yang sesat.. yang pertama pernah diucapkan oleh Rais Yatim sewaktu krisis islam liberal dan menjadi amalan SIS…yang kedua tu keja UmnGok.. yang ketiga pun sama gak laaaaaa….

1 ulasan:

  1. 'Basic' atas semua provokasi ini ialah:

    PAS NAK IKUT ISLAM,
    UMNO NAK ISLAM IKUT DIA.

    Itu saja. Wallahu 'A-lam.

    BalasPadam