Sabtu, 11 Februari 2012

SYIAH MUSUHKU......??????

saya kemukakan kertas kerja yg disediakan hasil perbentangan ustaz Muhammad asri yusuf sebagai panduan kita bersma menghadapi syiah di Malaysia.

SEKAPUR SIRIH DARIPADA PENGOLAH

Alhamdulillah, segala puji-puji hanyalah milik Allah SWT, Tuhan seru sekelian alam sejagat, selawat dan salam ke atas junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda r.a, para sahabat r.a dan para pendokong kebenaran sehinggaah ke hari akhirat kelak, Amin.

Saya bersyukur ke hadrat Ilahi kerana memberikan sedikit kelapangan dan kekuatan, dengan izinNya dapatlah dipersembahkan risalah ini di hadapan sidang pembaca demi menjaga aqidah kita daripada segala penyelewengan dan ajaran sesat yang tidak putus-putus menyerang Muslimin hingga ke hari ini.

Allah Taala melalui firmanNya di dalam Surah Al-Baqarah, ayat 120 sendiri telah menjelaskan bahawa golongan Yahudi dan kristian sama sekali tidak akan redha kepada umat Islam selagi mana kemahuan dan ajaran mereka tidak dianuti. Ertinya mereka sentiasa mahu menghancurkan kita, sama ada menyerang dari luar mahupun dari dalam.

Allah Taala juga mengajar kita bahawa disamping kuffar dan musyrikin sebagai musuh kita, ada satu kelompok lagi yang lebih berbahaya dari mereka, yang juga tidak putus-putus mahu merosakkan keimanan dan kekuatan kita, mereka itulah golongan Munafiqin. Betapa bahayanya mereka ini sehinggakan Allah Taala mengkhususkan satu surah yang menerangkan sifat-sifat mereka di dalam kalamNya. Amatlah malang bagi umat Islam yang bersemanagat menentang kuffar musyrikin akan tetapi jahil pula di dalam mengenali golongan munafiqin ini.

Risalah ini menerangkan hakikat Syiah Imamiah Ithna Asyariah (Jaafariah) yang menjadi mazhab rasmi kerajaan Iran sekarang. Sememangnya risalah ini tidak mampu menghurai satu persatu ajaran mereka sedangkan sejarah mereka sahaja telah bermula semenjak lebih 1000 tahun dahulu, ianya hanya menyentuh sedikit persoalan mengenainya yang amat perlu diketahui oleh setiap umat Islam yang sayangkan agama Allah ini. Namun begitu, mengetahui sesuatu perkara itu dengan sedikit lebih baik daripada membiarkan diri terus tidak mengetahuinya.

Sengaja saya mengolah semula hasil penulisan Al-Fadhil Ustaz Muhammad Asri Yusoff di dalam rupa bentuk yang lebih mudah untuk dihaayti, khasnya oleh masyarakat Melayu yang berada di bumi Anbiya’ ini. Mesir ini agak terserlah betapa bahayanya dan sesatnya fahaman Syiah ini. Di samping itu, saya telah menyertakan sekali beberapa tambahan yang bermanfaat, agar kita tidak lagi meraba-raba di siang hari yang cerah disuluhi cahaya mnetari yang terang benderang hingakan kita tidak mampu menilai yang mana satukah permata, dan yang mana satukah kaca.

Secara ringkasnya, risalah ini ditulis oleh Ustaz Asri Yusoff untuk mneyentuh beberapa perkara berikut :

* Hakikat kesesatan Syiah Imamiah Ithna Asyariah (Jaafariah) yang sering dianggap sebagai Syiah yang sederhana oleh sesetengah umat Islam.

* Kegagalan Darul Taqrib Bainal Madzahib di dalam menyatukan kelompok Sunni-Syiah.

* Benarkah golongan yang anti Syiah itu adalah pro Amerika dan Arab Saudi?

* Apakah pegangan sebenar Ayatullah Ruhullah Khomeini?

* Benarkah Syiah tidak memusuhi kita serta amat sayang kepada Ahli Bait r.a?

Saya mengaharapkan agar segala manfaat daripada risalah ini serta pahalanya dianugerahkan kepada mereka yang berjuang mempertahankan kebenaran ajaran Islam yang sebenar, khususnya kepada Al-Fadhil Ustaz Asri Yusoff selaku penulisnya, Amin Ya Allah.

Diharapkan selepas ini, tiada lagi yang tersasul lagi bertindak laksana orang yang nyanyuk di dalam masalah Syiah sehingga menyesatkan ramai manusia, sama ada disedari olehnya ataupun tidak.

FITNAH SYIAH : DI ANTARA KECUAIAN ULAMA’ DAN KEJAHILAN UMMAH

Merujuk kepada sebuah akhbar yang bertarikh Jumaat 9 Julai 1993 yang memuatkan liputan sekitar Seminar Antarabangsa Pendekatan Mazhab Sunni-Syiah Di Dalam Konteks Kebangkitan Islam dan juga liputan mengenai forum yang diadakan sempena majlis yang sama. Di sini inginlah saya memberi sedikit komentar mengenainya kerana didapati ada beberapa perkara yang menyentuh permasalahan aqidah umat Islam.

Adapun mengenai kenyataan-kenyataan dan beberapa kertas kerja yang dibentangkan, sejauh pemerhatian saya tidaklah boleh bukti-bukti yang boleh dipertanggungjawabkan serta tiada bukti-bukti yang kukuh selain daripada sentimen demi kesatuan umat yang selalu diungkit-ungkitkan.

Tajuk seminar iaitu Pendekatan Mazhab Sunni-Syiah Dalam Konteks Kebangkitan Islam adalah satu tajuk yang pada lahirnya kelihatan bergemerlapan, akan tetapi hakikatnya adalah pengulangan pengalaman pahit yang telah ditempuh oleh ulama’ Ahli Sunnah Wal Jamaah di zaman lampau.

Sejarah sendiri telah membuktikan bahawa di permulaan abad ini telah pun dilakukan usaha-usaha pendekatan di antara beberapa mazhab Islam, akan tetapi percubaan itu adalah percubaan yang mandul yang tidak membuahkan apa-apa hasil sebagaimana yang dijelaskan oleh Almarhum Dr. Mustafa As-Sibie : Usaha-usaha pendekatan itu hanya berlaku daripada kedua belah pihak –Syiah dan Sunni- di meja rundingan sahaja. Tetapi dari segi praktikalnya, jelaslah bahawa golongan Syiah termasuklah orang-orang yang bekerja keras mengeluarkan buku-buku ke arah pendekatan ini seperti Syarafuddin Abdul Hussein Al-Musawi dan selainnya, telah melanggar apa-apa yang telah diputuskan di dalam muktamar-muktamar yang diadakan oleh kedua belah pihak. Sikap ulama’ Syiah seperti itu tiada bezanya sama ada mereka di Iraq, Iran mahupun Lubnan (As-Sunnah Wa Makanatuha Fi tasyri’il Islamiy :ms 8-12). Ini bererti, para ulama’ Al-Azhar yang mewakili golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah telah kecundang di dalam usaha-usaha mereka pada peringkat awal lagi.

Kerana itulah, Al-Allamah Sayyid Muhammad Rasyid Redha setelah bertungkus-lumus bekerja keras untuk mendekatkan di antara aliran Syiah-Sunni, telah tidak mahu terlibat dengan usaha-usaha pendekatan ini lagi setelah mengetahui hakikat Syiah. Ini jelas diterangkan di dalam bukunya : As-Sunnah Wasy Syiah. Perkara yang sama juga telah disebutkan oleh Al-Ustaz Anwar Al-Jundi di dalam bukunya : Tarikhus Sohafah Al-Islamiyah, jilid 1, hal : 193 dan 144.

Satu perkara yang perlu direnung bersama ialah mengapakah usaha-usaha tersebut gagal? Dan sebenarnya bolehlah ditegaskan bahawasanya usaha-usaha tersebut adalah satu perkara yang mustahil dan membuang masa kerana perbezaan di antara kedua mazhab itu pada hakikatnya bukanlah menyentuh persoalan cabang (furu’) bahkan sebenarnya menyentuh persoalan-persoalan pokok (usul / aqidah). Tepat sekali kata-kata seorang tokoh Syiah di India, Imdad Imam yang berkata : “Sesungguhnya aliran Imamiah dan Ahli Sunnah adalah laksana dua mata air yang berlari ke arah yang berlainan dan sampai kiamat akan mengalir demikian dalam keadaan berjauhan. Kedua-duanya tidak mungkin akan bertemu sampai bila-bila pun” (Misbahuz Dzulam (مصباح الظلام) oleh Imdad Imam, halaman : 41-41).

Mungkin ada sesetengah golongan akan berkata bahawa setelah ada perkataan dan rancangan untuk mendekatkan dua aliran tersebut, “Bukankah menyingkap hakikat sebenar ajaran syiah ini hanyalah merupakan satu usaha untuk menghancurkan yang akan menimbulkan keresahan di kalangan masyarakat dan fitnah, sekaligus sebagai satu cara untuk menghancurkan usaha-usaha ke arah pendekatan di antara Sunni-Syiah?”.

Perlulah diingat, menjelaskan sesuatu ajaran dan fahaman dengan disertakan sumber-sumber rujukannya yang cukup daripada ajaran itu sendiri TIDAKLAH satu perkara yang boleh dikatakan menyebarkan fitnah mengenainya, bahkan tetapi, usaha mendekatkan ajaran Islam dengan sesuatu ajaran yang sesat tanpa merujuk kepada kitab-kitabnya yang muktabar itulah sebenarnya menyebarkan fitnah, sekalipun slogan-slogan dan sentimen-sentimen seperti “Kesatuan Umat” dan “Bersama Menentang Musuh” itu sering dimain-mainkan.

Kalaulah tidak kerana kenyataan-kenyataan yang mengelirukan yang dikeluarkan oleh beberapa ulama’ (yang tertipu dengan permainan Syiah ini), selain daipada pemalsuan hakikat dan kedudukan mereka yang penting dan berpengaruh, tentulah saya tidak menulis artikel ini. Mungkin satu golongan ataupun satu parti boleh berpakat di atas sesuatu kesesatan, namun semua umat Islam tidak akan bersepakat di atas sesuatu kesesatan itu. Tulisan ini hanyalah untuk membuktikan kebenaran sabda baginda Rasulullah SAW yang bermaksud :

ا تجتمع أمتى على الضلالة

“Umatku tidak akan bersepakat di atas sesuatu kesesatan” (Hadith riwayat Thabrani, Ibnu Majah, Ibnu Abi Aasim)

Kenyataan-kenyataan mereka tersebut jelas menunjukkan bahawasanya mereka sebenarnya tidak mengetahui hakikat Syiah yang sedang dilakukan usaha pendekatannya dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Kerana itulah sampai sekarang mereka masih tertipu dengan Syiah walaupun hakikat Syiah ini sebenarnya sudah jelas ibarat “sudah terang lagi bersuluh”, apatah lagi setelah berjayanya Revolusi Iran (1978) yang dipimpin oleh Ayatullah Khomeini Al-Musawi.

Namun bagi orang yang tidak berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah di zaman yang dipenuhi kegelapan ini serta tiada cahaya, tetap meraba-raba walaupun matahari berada di tengah langit. Masakan orang buta dapat menikmati cahayanya yang terang itu? Masakan juga manusia yang celik dapat melihat sesuatu yang ada di hadapannya andainya dia terus memejam matanya?

Al-Quran dan As-sunnah adalah cahaya nan terang-benderang yang dapat menyuluh kehidupan manusia, khasnya orang-orang Mukminin. Mengapakah kita masih lagi belum mengenali golongan Munafiqin, selain daripada golongan Musyrikin walhal sifat-sifat mereka sudah jelas diterangkan di dalam kitab Allah Taala.

Mungkin masyarakat yang jiwanya berlumuran dengan syirik, bid’ah dan duniawi tidak dapat menampung cahaya Allah itu sehingga dapat digunakan untuk menyuluh (mengenali) golongan Munafiqin itu, akan tetapi bagaimana pula dengan manusia yang suci jiwanya seperti Al-Imam Jaafar As-Sodiq yang tegas menyatakan : “Tiada satu ayat Al-Quran pun yang diturunkan berkenaan orang-orang Munafiqin melainkan kandungan ayat itu pasti ada pada orang-orang yang menganut fahaman Syiah”, (Rijal Al-Kasyi, hal : 299).

Adakah kita sedang berusaha mendekatkan umat Islam dari kelompok Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan golongan Munafiqin?

Mungkin ada yang mengatakan : “Kita hanyalah inginkan perpaduan di antara kedua-dua golongan Islam, Syiah dan Sunni”. Adakah kita lebih TAHU mengenai Syiah daripada Imam Jaafar As-Sodiq itu?

Bukankah Rasulullah SAW sendiri di dalam hadithnya telah menjelaskan berkenaan hal Syiah ini :“Akan timbul di akhir zaman nanti golongan yang digelar RAFIDHAH (رافضة), mereka menolak Islam (pada hakikatnya) tetapi mendakwa merekalah Islam. Perangilah mereka kerana merekalah sebenarnya golongan Musyrikin”. (Hadith riwayat Ahmad, thobrani, Abu Yaala dan Bazzar)

Saya tidak menafikan bahawa ulama’ yang terkeliru itu, di dalam ucapan-ucapan dan kenyataan-kenyataan pada kesempatan-kesempatan yang berlainan telah mengeluarkan pendapat yang menghentam Syiah dan menyatakan ketidak-setujuan mereka terhadap penyebaran ajaran Syiah di negara kita ini, di samping mereka juga menyatakan ketiadaan minat mereka terhadap Syiah, tetapi YANG DIKESALI kerana di samping kenyataan seumpama itu telah didapati juga kenyataan mereka yang kurang jelas dan boleh mengelirukan orang awam lantaran ajaran-ajaran Syiah itu sendiri telah dianggap sebagai salah satu aliran (mazhab) di dalam Islam.

Larangan mereka itu daripada menyebarkan ajaran Syiah ini bukanlah lantaran kesesatannya dan penyelewengannya dari sudut aqidah, tetapi hanya kerana ia akan menimbulkan kekecohannya di kalangan masyarakat yang sempit pemikiran tidak sesuai disebarkan mazhab Hanafi di kalangan pengikut-pengikut mazhab Syafei walaupun mazhab Hanafi itu bukanlah sesat.

Kesimpulan yang dapat saya buat mengenai sikap beberapa ulama’ yang tidak tetap pendirian mereka terhadap Syiah ini, merupakan kejayaan besar Syiah di dalam memerangkap para ulama’ Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan menggunakan umpan yang bersalutkan Taqiyah (تقية ) iaitu tipu muslihat tanpa ada sebab dharurat).

Syiah berjaya memerangkap ulama’ tersebut dan berjaya di dalam misi mereka, sekurang-kurangnya menjadikan para ulama’ itu serba salah di dalam menyatakan sikap mereka secara tegas berhubung masalah Syiah ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan